Monday, May 9, 2011

kembali



Wah...lama giler aku tak menaip kat sini..terasa rindu pulak nak berkongsi cerita kat sini..macam-macam cerita ada..yang sedih..yang gumbira...yang terasa konpius..ahhhh..macam-macam la...nama pun sebuah kehidupan...pastinya hati yang dianugerahkan ini akan merasai bermaca-macam jenis rasa...ehhhh...sedangkan lidah lagi boleh merasa..inikan pula hati...hihihi..

okla..aku bukak cerita kali ni dengan sedikit perihal tentang sekolah yang aku praktikum hari tu..dah sebulan aku tinggalkan murid-murid aku tu...dan sebulan jugak la aku sain kontrak nak mengajar kt sana pun...nasib baik sebulan...aku dah terasa azab yang amat sangat kalau nak mengajar ni...terutamanya kalau takde perancangan...lingkup dibuatnya...tambah pulak takde pengalaman..pastu plus lagi dengan otak selalu blank sebab tak tau nak pikir apa lagi nak buat kelas jadi seronok...nasib la kome bebudak ye...dapat cikgu macam aku...nasib baik mengajar sebulan je...kalau berbulan-bulan...memang tak tau la cikgu nak imagine jadi apa kat korang...

yang paling tak boleh nak tolak tu...aku dapat pulak mengajar murid tahun 6..ambik ko...semuanya ada 40 orang...dah tak boleh nak tolak..terima je la murid tahun 6 tu...aku pulak jadi pusing entah ke mana..masuk kelas suruh budak bukak buku teks...hahaha..kan ke nampak sangat cikgunye tak berape nak ceredik...hahhhaaa...minggu pertama memang aku hilang kawalan..yang mana ilmu aku penah belaja pun hilang ghaib entah ke mana perginya...memang perit sangat aku rasa masa minggu pertama tu...aku macam perlukan sangat bimbingan dan tunjuk ajar...tapi takde sape yang memberi aku semangat masa tu...memang tertekan sampai aku menangis la jugak depan cikgu pembimbing....buat malu je kan...kenapa la air mata aku ni nak mengalir jugak masa tuh...tak boleh tahan der..hahaha...memang pengalaman aku yang paling kelakar...

ok..tutup bab nangis tu..jangan nak lebih2 over plak nak gelakkan aku ye...tapi..selama 3 minggu seterusnya tu aku boleh la serasikan diri dengan murid-murid aku tu...dorang pun dah matang pe..dah 12 tahun..aku paling suka kalau gosip2 ni..haha..memang tak dinafikan memang ada kapel pun dalam kelas aku ni...dan aku plak suka sebut nama-nama kapel ni..yang lain pun macam seronok je..hihihi...dan hari terakhir aku di sana...tak sangka mereka akan menangis...terharu aku...wuaaaa3x....

ituje la al kisah praktikum aku yang pertama...memori yang aku akan simpan cerita pahit dan manisnya pengalaman ni...walaupun kadang-kadang terasa jugak masin dan masamnya itu....

Jeng..jeng..hahaha...budak-budak kelas 6 Tekun..dorang sangat happening..semoga mereka berjaya mencapai cita-cita dan menjadi manusia yang berguna kelak....takde apa yang membahagiakan cikgu-cikgu mereka melainkan mereka berjaya dalam hidup di dunia dan juga di akhirat...aminnnn...