Tuesday, March 23, 2010

cikgu saya





Sekolah Kebangsaan Chegar Galah atau lebih dikenali dengan nama mesra SK Chigago merupakan sekolah yang telah aku tinggalkan sejak 9 tahun yang lalu. Macho tak lelaki berbaju merah di atas?aahha..itulah guru yang paling banyak memberi minat kepada aku untuk menjadi seorang guru..CIKGU SYARIFFULDIN YACOB..kelakar giler cikgu aku ni..tak berubah dari zaman dolu-dolu sampai la sekarang...suka sangat mengusik dan berjenaka..semua orang panggil cikgu ni cikgu sarip je..tapi bukan sarip dol kampung dusun ye..ini sarip dol chigago...hehehe..

teringat plak zaman aku sekolah rendah kat situ..subjek paling aku minat matematik la..sebab cikgu macho ni yang ajar..fuh..siap asingkan kelas lagi tu..disebabkan aku dah terer matematik..cikgu macho ni asingkan aku dan 3 orang member ke tempat lain untuk buat latihan matematik je..yang dok la dalam kelas belajar mcm biasa..ala-ala pemulihan gitu...hahaha..bongkak giler aku mase tuh..hehehe..dah namanya sekolah kampung je..mana ada ramai budak yang terer macam aku ni...hahaha..(watak ini x leh dipercayai 100%)..ye la dah murid sikit...aku pun tergolong dalam target sekolah utk dapat 5A..skali dgn 3 orang member pompuan aku ni la..skali result keluar...Ha..ambik ko..aku dapat 3A jew..huk..huk..huk..tu la..bangga diri lagik..terimalah balasan ko..hehehe...member aku yang 3 orang tu plak..lagik kesian...dpt 4A 1B je..sayang btol la..1 je yang dorang dpt B..sekolah agak hampa la jugak tahun aku tu..apa nak buat..dah rezekinya manyak tu je..2 org tu still stdy lagi ni...sorang kat UITM arau dan sorang lagi kt UMS..cuma sorang tu je aku x tau dah ke mana..jangan ke laut sudah...

actually..aku ingatkan sekolah aku ni tahap kampung je..rupanya termasuk jugak dalam gred sekolah kurang murid rupanya...barulah aku tahu..nasib baik aku buat PBS kat sekolah aku ni..suasana still macam dolu-dolu..cuma cikgu je dah ramai yang aku tak kenal..cikgu sarip je la yang aku kenal...yang lagi sorang cikgu Hamidah..kelakar giler cikgu ni masa ajar aku Bi dulu..siap pakai kamus lagi masa ajar..macam x expert je..tapi sekarang dah tak macam dolu dah..dah manyak pengalaman katakan...hehehe..dah jadik teacher trus dah..

Pengalaman paling best PBS kat sekolah ni mestilah part yang kena puji..hahaha...walaupun sebenarnya aku memang tak suka bab puji-pujian ni...hehe..ingatkan aku akan berucap untuk perhimpunan rasmi pagi isnin tu..rupa-rupanya..hohoho..cikgu sarip je yang memperkenalkan aku kepada semua warga sekolah..siap cakap aku ni contoh la kepada semua murid-murid kat situ..tapi antara murid yang paling berjaya ialah senior aku la..Ainun Jariah namanya..cikgu sarip ni pun sempat lagi tanye sape lebih tua antara aku dengan senior aku ni..al maklumla...bakal dokter..dokter cinta..hehehe...senior aku ni kat USIM lagi..2 thn lagi baru abis stdy..aku pun tumpang bangga gak dengan senior aku ni..dia ni memang seorang yang sangat bagus..rasanya dialah yang paling berjaya kot dalam sekolah aku ni..yang lain bese-bese je..

Ha..ada lagik rasanya pengalaman yang sangat manis aku dapat masa kat sekolah ni...nak tau apa?hahaha...pengalaman jadi "supir"...hahaha..bukan setakat supir...sekali tapir pun aku leh jadik...hari first aku x diiktiraf lagi..but..hari kedua dah tunjuk bakat drive kete bapak aku tuh..hohoho..siap parking dalam sekolah lagi tu..nak ikutkan sekolah tu kecik je..nak parking kat luar pun xpe..sebab jalan kampung je pun..xde sape nak lalu kat jalan tu...dah la parking punye tempat tu akan membuatkan kereta beratur menjadi satu barisan..haha..apa punye ayat la aku karang ni..maksud aku..parking tu straight dan sempit..so kalau nak park kete kne la berbaris kete tu..sape dulu sampai dapat la jadik kete pertama kat situ...aku plak dpt pot kureng x baik plak..ada 2 buah kete kat blakang kete aku..ni yang akan membuatkan aku balik lambat??sebab kne tunggu kete tu keluar dulu la kan....but..nasib baik la...sorang cikgu ni tolong alihkan 2 buah kereta ni dan memberi peluang kepada aku utk balik awal..hahaha..tak ke manis pengalaman mcm ni...hehehe...

Sekolah kurang murid ni..yang paling bestnye semua 15 orang guru ni dah macam satu family je..siap berseloroh dan mengusik je taunye..x penahnye x mengusik...pastu gelak berdekah-dekah...hahaha..aku ni pun jadik tukang gelak je la tengok aksi-aksi cikgu kat skolah ni..x gelak pun senyum-senyum la jugak nak cover gelak tu..manakan tidak..aku pun kena usik skali..masa aku kat skolah ni..siap dijemput makan sekali tu..fuh..berkali-kali kot diajak makan sekali..last2 g jugak la..tapi yang kurengnya..ada sorang indian teacher...dia mcm x bpe masuk dengan cikgu2 otai ni..dia mcm buat hal sdirik je..sian gak..sebab dia sorang je cikgu bukan melayu..hmmm..dia je kot yang x biasa dgn budaya melayu...

pengalaman aku kat skolah aku ni memang best...dapat skolah gred B(Sekolah kurang murid) pun xpe nti...kalau dpt dipostingkan la..tapi aku x akan berminat untuk ke sekolah aku ni..isk..tak nak la..aku nak carik pengalaman kat tempat lain la plak..tapi harap-harapnya still dalam kawasan perak la jugak..

p/s: cukuplah setakat ni aje..sekian..terima kaseh daun keladi..lepas ni boleh buat assignment kembali..hehehe..



No comments:

Post a Comment